Un père biologique face à l’adoption de sa fille

Courts and Tribunal Judiciary

Magistrat de la Haute Cour de justice d’Angleterre et du pays de Galles, le juge Alistair MacDonald a rendu aujourd’hui une décision intéressante, très technique, dans une affaire où un père biologique a tenté de s’opposer au placement puis à l’adoption de sa fille. Nonobstant les particularités du régime de common law en vigueur outre-Manche, cette chronique pourrait intéresser certains de nos lecteurs.

Contexte

En l’espèce, une petite fille avait fait l’objet d’une procédure de placement en 2015. Le nom du père n’avait pas été indiqué sur l’acte de naissance de l’enfant, mais un test de paternité réalisé en novembre 2015 avait permis à un homme de se faire reconnaître comme étant le père biologique et d’être partie à la procédure. Après que l’ordonnance finale de placement eût été rendue en avril 2016, le père avait sollicité l’autorisation d’en interjeter appel [1], mais cela lui avait été refusé au mois de juillet suivant (§ 8).

L’enfant avait ensuite été placée pour adoption et une demande d’ordonnance d’adoption avait été présentée par des adoptants potentiels. Le père avait de nouveau sollicité l’autorisation d’interjeter appel de l’ordonnance, mais cette nouvelle demande avait également été rejetée en février 2017 et une décision d’adoption avait été rendue en avril 2017. Le père avait encore tenté en juin 2019 d’interjeter appel du refus d’autorisation de s’opposer à la décision d’adoption mais, sa requête étant trop tardive, il avait de nouveau essuyé un refus le mois suivant (§ 11).

Usant d’un ultime stratagème, le père avait ensuite demandé en mars dernier une déclaration de filiation à l’égard de l’enfant afin que l’acte de naissance original fût modifié pour établir sa qualité de père biologique. Petit détail qui aura son importance par la suite : la requête ne précisait pas que l’enfant avait été adoptée en 2017… Quoi qu’il en soit, c’est à cette demande que le juge Alistair MacDonald a dû répondre (§ 12).

Les problèmes a résoudre

Il lui a fallu pour cela résoudre trois problèmes :

« 1. Does the court have jurisdiction pursuant to s 55A(1) of the Family Law Act 1986 to grant to a birth parent in the position of the applicant a declaration of parentage in respect of a child following the lawful adoption of that child under the Part 1 of the Adoption and Children Act 2002? If the court does have jurisdiction to grant a declaration of parentage in such circumstances, does s 55A(5) of the Family Law Act 1986 permit the question of whether the court should refuse to hear such an application, on the grounds that it is not in the child’s best interests to determine the application, to be dealt with as a preliminary issue? If so, should the court refuse at this stage to hear the application in this case or list the matter for a final hearing? »

Les dispositions législatives pertinentes

Le juge Alistair MacDonald a d’abord détaillé les dispositions législatives pertinentes : celles du Family Law Act 1986 relatives aux déclarations de filiation (§§ 22-29), celles du Adoption and Children Act 2002 relatives aux conséquences d’une décision d’adoption pour l’enfant et ses parents biologiques (§§ 30-39), ainsi que les dispositions idoines des Family Procedure Rules 2010 (§ 40).

Discussion

Le juge Alistair MacDonald s’est ensuite déclaré convaincu que le tribunal est compétent, conformément à la section 55A(1) du Family Law Act 1986 et en l’espèce, pour accorder à un parent biologique une déclaration de filiation à l’égard d’un enfant subséquemment à l’adoption légale d’icelui (§§ 42-60) :

« 50. Within the foregoing context I am satisfied that it is possible to read the words “any person” in s 55A(1) of the Family Law Act 1986 as encompassing a birth parent in the position of [the father] whose child has been made the subject of an adoption order pursuant to s 46 of the Adoption and Children Act 2002 without the risk of conflicting decisions being arrived at due to the terms of s 67 of the 2002 Act. Within the context of these two statutory frameworks, it remains possible for a birth parent to establish the truth of the proposition contended for, namely that he or she is as a matter of fact the parent of the adopted child, without that factual determination coming into conflict with the status in law of the child and the adoptive parents under s 67 of the Adoption and Children Act 2002. Within this context, a declaration as to status under s 55A(1) of the 1986 Act does not conflict with the question of legal status established by the operation of s 67(1) of the 2002 Act. This conclusion is, of course, entirely separate from the question of whether such a declaration should be made following the adoption of a child. »

Le juge Alistair MacDonald s’est également déclaré convaincu que la section 55A(5) du Family Law Act 1986 permet, en l’espèce, qu’il soit procédé à une enquête préliminaire afin de savoir s’il est dans l’intérêt supérieur de l’enfant que le tribunal refuse d’entendre une demande en vertu de la section 55A(1) du Family Law Act 1986 (§§ 61-67).

Le troisième problème à résoudre, le plus ardu mais aussi le plus intéressant, était celui de savoir si, au regard de l’intérêt supérieur de l’enfant, le tribunal devait refuser d’entendre la demande du père ou renvoyer l’affaire à une audience ultérieure (§§ 68-81). Il fallait pour cela trouver le juste équilibre entre plusieurs facteurs.

D’une part, les parents adoptifs avaient fait savoir qu’ils ne s’opposaient pas à ce que le nom du père biologique soit inscrit sur l’acte de naissance de l’enfant car ils estimaient important qu’icelle connaisse l’histoire complète de sa vie ; toutes les informations officielles la concernant devaient donc être correctes et sans lacunes. Ils craignaient cependant d’éventuelles difficultés si la demande du père biologique était acceptée, icelui ayant clairement exprimé son souhait de jouer un rôle dans la vie de sa fille (§ 68).

D’autre part, et c’est le point le plus intéressant, l’affaire révélait une lacune législative :

« 71. […] The potential disruption consequent an application by a birth parent for a declaration of parentage in respect of an adopted child is brought even further into focus by the fact that whilst, for the reasons set out above, I am satisfied that a birth parent is entitled to apply for a declaration of parentage under s 55A(1) of the 1986 Act, neither the statute nor the associated rules of procedure in the FPR contain the protective provisions that are ordinarily incorporated where an application can be made by a birth parent with respect to a child who has been made the subject of an adoption order and which account for the fact that the child has been adopted. Section 55A of the 1986 [Act] does not provide a permission stage before an application can be issued in respect of an adopted child, by contrast, for example, to that imposed by Parliament by s 51A(4)(c) of the Adoption and Children Act 2002 upon birth parents who seek an order under s 51A of the 2002 Act. Further, the effect of the rules in Part 8 of the FPR is that the adoptive parents will be amongst the automatic respondents to the application for a declaration of parentage in respect of a child who has been made the subject of an adoption order (notwithstanding the difficulties with the adoptive parents being served with the application in a closed serial number adoption case). In addition, if a declaration of parentage is made in favour of a birth parent with respect of a child who has been made the subject of an adoption order under the Adoption and Children Act 2002, pursuant to […] FPR r 8.22(1) the declaration in favour of the birth parent made by the court must state the name given to the child by the adoptive parents if different (in circumstances where, if the child is known by a name other than that which appears in that child’s birth certificate, r 8.22(1) requires that other name must also be stated in any order and declaration of parentage), which order would, by FPR r 8.22(2), have to be sent to the Registrar General within 21 days beginning with the date the declaration was made for the Registrar General to consider whether re-registration should take place under the provisions of the Births and Deaths Registration Act 1953. Within this latter context, the matters set out […] above regarding the consequences of re-registration also have the potential to cause disruption.

« 72. Had the adoptive parents not been given informal notice of [the father]’s application and their views in respect of the same ascertained as set out in the statement of [the adoption agency], the position set out in the two foregoing paragraphs would constitute a weighty factor in favour of refusing, in [the child]’s best interests, to deal with [the father]’s application at this stage. However, the adoptive parents are now aware of [the father]’s application and, moreover, have expressed qualified support for the aim that [the father] seeks to achieve by that application insofar as it relates to the amendment of [the child]’s birth certificate. In these circumstances, whilst certain of the matters set out above will fall for further careful consideration by the court when deciding whether to grant the declaration sought (in particular in the context of considering the issue of public policy pursuant to s 58(1) of the Family Law Act 1986), they are less powerful as reasons for refusing at this stage to hear the application where the application has already caused a degree of disruption to the equilibrium of the family which the adoptive parents have, to their credit, met with a degree of child centred equanimity. »

Convaincu qu’il n’était pas dans l’intérêt de l’enfant de refuser d’entendre la demande de son père biologique mais qu’il n’était pas non plus en mesure de statuer définitivement en l’état de la législation, le juge Alistair MacDonald a donc renvoyé l’affaire à une audience ultérieure, le temps de solliciter le Family Procedure Rule Committee pour qu’il éclaircisse les règles énoncées dans la partie 8 des Family Procedure Rules 2010 :

« 78. […] The strict application of the current rules in this situation will result in [the child]’s adoptive name appeared on the declaration of parentage. Within this context, it will be important ahead of the final hearing of [the father]’s application to establish whether a declaration of parentage pursuant to s 55A(1) of the Family Law Act 1986 is only way of achieving this agreed aim. For example, by HM Passport Office Form GRO185 an application can be made to re-register a child’s birth to add the details of the natural father. Within this context, it is my intention to direct the adoption agency to make enquiries of the Registrar General to establish whether this procedure can be utilised to amend the birth certificate without the need for a declaration of parentage and whether, the Registrar General would also, as a matter of practice, add the word “Adopted” to upon re-registration following the use of this procedure where the child has been made the subject of an adoption order by the court.

« 79. […] If the procedure posited in the foregoing paragraph is not available, the following aspects of the rules will remain of particular relevance at the final hearing of [the father]’s application:

« i) By FPR r 8.22(1), were the court to make a declaration in favour of the applicant that declaration, that declaration must, pursuant to FPR r 8.22(1), contain [the child]’s adoptive name, which at present is confidential to the adoptive parents. It is not clear whether the court has power to disapply the provisions of FPR r 8.22(1).

« ii) FPR r 8.22(2) pursuant to r 8.22(2), a copy of the declaration would have to have to be sent to the Registrar General within 21 days beginning with the date the declaration was made for the Registrar General to consider whether re-registration should take place. It is not clear whether the Registrar General would accept an order in respect of which the court has disapplied FPR r 8.22(1) if it has the power to do so.

« 80. In the absence of a procedure for amending [the child]’s birth certificate that does not rely on a declaration of parentage, when the court considers the merits of [the father]’s substantive application, and in particular the application of the public policy provisions of s 58(1) of the Family Law Act 1986, the court will need to consider whether it has the power to disapply FPR r 8.22(1) to avoid [the child]’s adoptive name appearing on the declaration of parentage having regard to the need to maintain the confidentiality of the adoptive placement. Further, the court will also need to understand whether the Registrar General would accept a declaration in respect of which the court has disapplied FPR r 8.22(1), if it has the power to do so and whether, if the Registrar General exercised his discretion to re-register the birth following the granting of a declaration of parentage, the Registrar General would also, as a matter of practice, add the word “Adopted” to upon re-registration following a declaration of parentage in favour of a birth parent in circumstances where the child who is the subject of the declaration has been made the subject of an adoption order by the court. Within this context, I will make directions with a view to ensuring these issues are fully ventilated at the final hearing.

« 81. Finally, whilst in this case the adoptive parents have been put on informal notice of the application and their views ascertained, this case raises the wider issue of whether, in the absence of a permission stage in s 55A of the Family Law Act 1986, an amendment is required to FPR r 8.20(1) to legislate for the fact that applications under s 55A(1) of the 1986 Act can, as I have found, be made by birth parents. I also note that the Form 63 application for a declaration of parentage contains no provision for indicating the child whose parentage is in issue has been adopted. Whilst I note that the court retains control over who is respondent to any proceedings pursuant to Rule 1.4(2)(b) FPR 2010, in circumstances where, as matters, stand FPR r 8.20(1) means that adoptive parents are automatic respondents I consider it appropriate to refer these matters to the Family Procedure Rules Committee for their consideration. »

Nous ne manquerons pas d’informer nos lecteurs des suites de cette affaire si elles sont portées à notre connaissance.

Références
England and Wales Family Court
Date : 18 novembre 2020
Décision : H v An Adoption Agency (Declaration of Parentage Following Adoption) [2020] EWFC 74
Note
  1. La législation du Royaume-Uni (cf. section VIII des Civil Procedure Rules 1998 et sections 54 à 58 de l’Access to Justice Act 1999) prévoit une autorisation préalable pour pouvoir faire appel d’une décision judiciaire.

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